Sunday 10 March 2013

Ngobrol kosong ( ngoko ) politik PRU 13

Kalau di kota Jakarta ngoko politik elit sering di lounge hotel Hyatt atau Shangrila tetapi tidak kurang juga di Kuala Lumpur ,  tempat tempat seperti Concorde , Seri Pacific , Legend , KL Hilton dan One World sering menjadi menjadi tumpuan . Untuk gulungan akar umbi pula restoran kopitiam , mamak , warung tomyam  dan nasi lemak menjadi tempat diskusi politik . Semua nya hangat dan kebanyakan ngoko politik yang berlaku di sekitar tajuk tarikh , calun dan majoriti kemenangan untuk BN maupun PR .

Soal tarikh telah menjadi perkara yang di ' spin ' keterlaluan oleh pembangkan didalam memberi persepsi negatif kepada BN dan PM . Yang di mainkan di akar umbi ialah BN di ambang kekalahan sehingga tidak berani memberi tarikh sehingga kini dan tarikh PRU sengaja di lambat lambatkan agar lebih banyak kontrak kerajaan di sapu oleh pemimpin BN . Di peringkat akar umbi ' counter ' kepada serangan ini oleh jentera BN lemah dan kurang beri keyakinan . Tidak kurang juga ramai yang tidak tahu menjawab nya . Lebih menyayat hati ada di antara pemimpin BN yang bersetuju dengan ' spin ' pembangkang malah menambah dengan menyatakan mereka dah letih dan peruntukan tidak di turunkan . Blog blog pro pembangkang memang mengutuk maksima . Kononnya menjejaskan ekonomi negara , ketidak tentuan perniagaan , pasaran saham yang lesu dan perasaan rakyat yang di permainkan . Ada yang menulis ketahap mahukan PR memasukkan penetapan tarikh PRU PRU akan datang di dalam manifesto mereka .

Soal calun juga menjadikan ngoko politik sangat menarik . Spekulasi calun sangat banyak di perkatakan . Ugutan Ketua Ketua Bahagian UMNO juga banyak di ceritakan secara terang terangan . Soal strategi menelanjangkan calun calun yang di kira potensi , cara cara melobi dan orang yang patut di lobi ,  agensi agensi yang memantau dan cara mempengaruhi mereka . Tidak kurang ada yang mengaku boleh mempastikan sesaorang itu boleh menjadi calun dengan bayaran bayaran tertentu . Penulis sungguh terperanjat dengan aspirasi kuat di kalangan yang bercita cita jadi wakil rakyat sehingga sanggup melakukan apa saja cara agar cita cita ini dapat di capai termasuk menggunakan perkhidmatan bomoh bomoh .

Kesungguhan PM dan jentera di peringkat negeri sungguh tidak dapat di pertikaikan lagi namun ia nya harus di sambut dengan cara yang sama di semua peringkat jentera . Untuk menang perkara remeh seharusnya tidak di perbesarkan dan jangan menjadikan rakan rakan kita musuh hanya kerana sangkaan palsu dan tomahan yang di permainkan dan saja di reka reka untuk menjatuhkan ' rating ' sebagai calun konon nya .Sesungguhnya fasa selepas PRU 13 juga harus dilakukan transformasi di dalam UMNO dan BN agar pemimpin yang akan di lahirkan selari dengan kriteria pemimpin yang di tuntut rakyat . Wallahualam .

No comments:

Post a Comment