Tuesday 26 February 2013

GILA NYA NAK JADI CALUN PRU 13

'Gila . .  gila . . . gila '. . . . itulah yang di ungkapkan oleh seorang kenalan yang sedang duduk bersama penulis dan 2 orang yang lain di warung kopi di pinggir ibu negara  . 'Mana tak gila ' sambungnya 'yang benar benar gila dan dah di cop gila juga berhajat jadi calun '. Penulis hanya tersenyum lebar melihat telatah kawan tadi . ' Ha ha ha . . . . . . kalau mereka itu merasakan diri nya ' winnable '  apa masaalah nya ' . . . . sampuk saya ringkas . Senario yang di perkatakan tadi saya percaya berlaku di mana mana jua  di Malaysia ketika ini apabila bahang PRU 13 sudah begitu amat terasa.

Kalau di analisa apa yang menyebabkan begitu ramai sekali yang begitu ' gila ' nak jadi calun . Glamour , mendapat gelaran ' YB atau Dato' , membuat kekayaan secara menyalah gunakan  kuasa atau rasuah dan ada juga menggunakan kedudukan ini sebagai platform untuk menambah isteri maupun teman teman wanita tersembunyi ada lah merupakan ciri ciri stigma terhadap wakil rakyat yang menjadi tarikan. Kalau di tanya di khalayak ramai mereka akan menjawab secara hipokrit konon nya nak membela rakyat , berjuang untuk Agama , bangsa dan Tanahair . . . bla bla . . . lagi . . .  begitu ideal jawapan nya ! . Mungkin juga didalam peratus yang kecil ada yang benar benar tulin .
Mereka mereka yang disebutkan diatas apabila tidak tercapai hasrat dan tujuan maka akan jadi kecewa yang amat sangat . Ada yang mensabotaj dan ada juga yang melompat parti . Sudah mula kedengaran amaran amaran ini . . . . Malah yang geli nya ada yang ingin mengamuk ! Macam macam sudah amaran dari pemimpin tertinggi parti namun tidak berkesan . Mereka hanya angguk di hadapan dan di belakang perkara sebaliknya akan di lakukan .

Memandangkan kerjaya menjadi wakil rakyat ini begitu sengit persaingannya maka eluklah di cari kaedah penapisannya .Pandangan penulis dizaman yang serbu maju lagi mencabar ini mencari calun yang 'winnable' sahaja tidak mencukupi . Calun yang ' capable' dan mempunyai keperibadian yang sesuai sebagai wakil rakyat adalah penting .Calun calun yang melepasi kriteria asas dan 'winnable' hendaklah di temuduga , di lihat personaliti nya dengan mendalam disamping menteliti kelulusan akademik yang tidak di palsukan . Kebolehan berkomunikasi serta tahap kesihatan yang baik dengan disahkan oleh pakar perubatan juga amat penting . Ujian integriti juga harus di lakukan kerana pemimpin yang tidak berintegriti akan memusnahkan dirinya dan parti yang memilihnya . Ujian mental dan psikologi juga sangat penting kerana ada juga diantara mereka  yang kesiuman nya di ragui terutama didalam keadaan tertekan terpilih sebagai calun .

Selain dari calun yang berintegriti , calun juga mesti bebas rasuah . mereka yang terpalit dengan kes kes rasuah yang telah lalu jangan lagi di beri tempat .

Oleh kerana perebutan untuk menjadi calun ini semakin tegang , ada diantara yang merasakan diri nya berpotensi jadi calun cuba menjatuhkan pemimpin2 lain yang nama nama nya juga di sebut oleh kumpulan2 yang lain . Ada yang di rasakan oleh mesyarakat , seseorang  individu ini tidak layak langsung jadi calun kerana perwatakan nya , cara berpakaian  , cara bercakap , komunikasi dan tingkah laku yang separa siuman berasa 'syok sendiri' sebagai bakal calun . Maka nya orang begini akan menjerit sana dan  sini dan menggunakan facebook menghentam individu individu  lain yang mereka rasakan boleh menghalang cita cita mereka .Walaupun ada yang di hentam itu tidak langsung bercita cita jadi calun atau wakil rakyat cuma aktif didalam gerakkan masyarakat atau NGO dengan tujuan ikhlas untuk membantu tapi oleh kerana prasangka personaliti itu juga di hentam .

Kami mendoakan agar YAB Perdana Menteri mendapat petunjuk tarikh yang sesuai untuk PRU 13 dalam masa yang terdekat ini iaitu selewat lewat nya bulan Jun seterusnya membawa kemenangan besar kepada BN  . Di peringkat akar umbi terlalu ramai yang sudah berangan dan tidak lena malam menunggukan nama mereka di calunkan . . . . Penulis sedar ini lah asam garam politik dan saat yang paling sukar bagi pemimpin tertinggi parti ialah soal memilih calun . Kegilaan yang melampau tanpa sebarang asas dan merit adalah kerja gila ! Suatu formula harus di cari didalam menghadapi masaalah ini di hari hari yang mendatang !

No comments:

Post a Comment